Categories
Motyvacija

Kaip atsikratyti kaltinimų

Straipsnis apie situacijas, susijusias su kalte, ir išeitis iš jų.

Sėdžiu aš namie ramioje meditacijoje ir girdžiu klykančią kaimynų porelę. Neįsiklausau, bet kontekstas man aiškus: vienas kaltas, o kitas kaltina. Atsimenu panašią situaciją su man artimais žmonėmis. Pačiame įkarštyje manęs paklausė patarimo: „Tu čia „pas mus“ žinai, ką daryti, patark“. Atsakymas paprastas, bet ir šiek tiek gluminantis, kas atsispindėjo veide, kai tai išgirdo: „Taip, jis kaltas. Ar gali jam atleist?“

Tai šokiruoja. Žmonės yra nepratę atleisti. Juokiuosi prisimindamas, nes kai kurie net nenori, kad tie atsiprašytų, jie tiesiog nori rėkti ir toliau pykti. Visgi, atleidimas yra drąsa. Atleisti ne kiekvienas sugeba. Tiksliau, labai reti.

Nežinau, kur Jūs atsidursite: kaltinamojo ar kaltintojo rolėje, bet visada siūlau situaciją spręsti drąsa – atleidimu. Visų pirma, nuginkuokite kaltintoją pripažindami savo kaltę, o vėliau pereikite prie sprendimo.

Taip, aš tai padariau. Taip, aš sudaužiau puoduką. Taip, aš sugadinau tau dieną. Taip, aš tikrai esu begėdis. Net jeigu ir to nedarėte, tiek to, prisiimkite kaltę – bus greičiau. Kaltintojai lieka bejėgiai pripažinus kaltę. Jeigu esate kaltintojas – nuginkluokite pats save. Taip! Jis tai padarė, jis tikras niekšas. Taip, ji suvalgė visus aštuonis mano kotletus. Išsiųskime juos į Ispaniją citrinų ravėti, nes viskas kartosis, jeigu kartosime tą patį kaltinimą.

Imkitės drąsos. Galite atleisti? O gal atleiskite? O gal atleidžiam? O kodėl nepabandžius atleidimo? Ką Jums tai kainuoja – dygliuotą ego? Atleidimas išlaisvina. Atleidimas duoda naujumo. Atleidimas paleidžia. Atleidimas yra naujo mąstymo pradžia, nes abi pusės pradeda mąstyti kitaip – situacija tiesiog sprendžiasi.

Kylant situacijai visada pripažinkite kaltes ir naudokite drąsa. Tikiu, kad nuo to bus tik gerai arba daug geriau.

Liudas Vasiliauskas
www.laimingi.lt

Categories
Motyvacija Saviugda

Kliūtys siekiant tikslų

Žmogus, siekiantis tikslų, susiduria su keliomis kliūtimis: Nežinojimu, kaip siekti tikslų, Racionalizavimu, Pateisinimu, Negatyviomis emocijomis. Apie emocijas parašysiu šiek tiek plačiau.

Nežinai kaip siekti tikslų– gali būti taip, jog tavo aplinkoje niekas apie tikslus net nėra girdėjęs, tad nieko keista, kad trūksta žinių kaip jų siekti. Vaistas: ką darau, jei sugenda šaldytuvas- einu pas žmogu kuris juos taiso. Ką darau jei nemoku siekti tikslų- einu pas žmogų, kuris jau yra tai padaręs, t.y. pasiekęs savo tikslų. Galima nebūtinai eiti pas žmones, galima tą pačią patirtį rasti knygose, mokymuose ir t.t. Tačiau mokymasis iš žmogaus yra vienas efektyviausių ir greičiausiai duodančių rezultatus.

Racionalizavimas– susiduri su problema ar situacija, kurią reikia išspręsti. Tačiau vietoj sprendimo atsiranda racionalaus paaiškinimo ieškojimas. PVZ “aš vėluoju, nes mieste kamščiai.” “negalėjau padaryti namų darbų, nes namie neradau tušinuko” ir t.t. Vaistas: atsakomybė. Aš esu atsakingas, todėl turiu galimybę situaciją pakeisti. Jei vaidinu auką, per kurią sunkvežimis važiuoja, tada nieko padaryti negaliu. Tačiau verta atsiminti- Tu visada esi atsakingas, Tu visada gali ką nors padaryti, kad išspręstum problemą.

Negatyvios emocijos. Žmogus visų pirmiausia yra emocionali būtybė. Galvok kaip tik nori, tačiau ekstremaliose situacijose, emocijos nugali racianalų protą. Tada ir išaiškėja, kas ko yra vertas. Neveltui sakoma, kad norint patikrinti partnerį reikia su juo eiti “obuolių vogt”.

Ekstremalias situacijas patiriame kasdien.
Nors jų negalima pavadinti ypatingai ekstremaliomis, tačiau jos visgi priverčia judėti, išeiti už savo komoforto zonos, pasipriešinti tinginystei ir baimei. Tokias situacijas labai dažnai patiria savo tikslų siekiantis žmogus. Vat čia vėlgi išaisškėja, kas ko yra vertas. Ar žmogus tikrai vertas savo tikslų, parodo jo reakcija į pasitaikusias situacijas. Kaip jau minėjau, žmogus- emocionali būtybė, tad susidūręs su nepalankiomis situacijomis, jis jaučia blogas emocijas, kurios ir trukdo siekti tikslų.

Kokios yra tos negatyvios emocijos: pyktis, baimė, pavydas, kaltė, gėda, kaltinimai, savigrauža.

Taip pat negaytyvias emocijas palaiko Pateisinimas ir Racionalizavimas, Per didelis jautrumas. Pateisindamas negatyvią emociją, randu priežąstį jai būti- “Aš turiu teisę pyktį, nes jis tikras ožys, idiotias…” “Aš turiu teisę bijoti, nes ši situacija yra tikrai bauginanti”. Per didelis jautrumas- pernelyg jautriai reaguoju į aplinkos pasisakymus mano atžvilgiu, ypač jei tie pasisakymai neigiami. Tada iškart pradedu pykti ar gėdytis, kaltinti kitus arba save. Pradinis pagrindas negatyvioms emocijos- Kaltė, arba kaltinimai.

Vaistas: Atsakomybė. Kai tik nustoji kaltinti kitus arba save, dėl problemų, dingsta ir negatyvios emocijos. Tai keičia visą požiūrį iš esmės. Lazda turi du galus. Jei prisiimi atsakomybę, įgauni galimybę keisti situaciją. Jeigu esi atsakingas už Tave užgriuvusias bėdas… Valio! Vadinasi turi ir jėgų tas bėdas spręsti.

Kai tik priimi visą atsakomybę už savo gyvenimą, sulaužai visus barjerus vedančius į sėkmę. Tau nebelieka jokių kliučių, nebent tik tos kurias susikursi. O tos, kurios pasitaikys tavo kelyje- tai tik laikini nesklandumai- Tu juk turi galimybę tuos nesklandumus pašalinti. Kai tik prisiimi visą atsakomybę, kardinaliai nukreipi savo dėmėsį nuo bėdų link galimybių, tas bėdas tvarkyti. Taip krypsta ir pastangos, nuo bandymų kažką apkaltinti link bandymų judėti pirmyn.

Tu esi atsakingas, Ką ketini daryti?

www.radausave.lt

Categories
Motyvacija Saviugda

Ar jaučiatės dėl ko nors kaltas?

Neturėtumėte. Kodėl? Tai jau praeitis ir to nepakeisi. Paleiskite tai ir užmirškite. Nebeteiskite savęs už senus „nusikaltimus“. Tai kas šiandiena ryte yra tiesa, rytoj jau bus nebe. Jeigu vakar buvote susipykę su draugu, tai nereiškia, kad jis šiandiena Jus kažkuo kaltina. Paleiskite kaltę iš savo gyvenimo ir gyvenkite daug laimingesni.

Visur, kur sėjate kaltė savo gyvenime, ten tęsiasi nelaimės. Jeigu jaučiatės kalti dėl savęs, savo kūno, tėvų, draugų ar dar ko, taip netūrėtų būti. Gyvenkite savo gyvenimą, Jūs nesate dėl nieko kaltas šiandiena. Pradėkite viską iš naujo. Jeigu kiti nesugeba to paleisti ir toliau kažkuo kaltina Jus, tai Jų problema, o ne Jūsų. Žinau, kad tai gali pasirodyti arogantiška, bet tiesiog judėkite toliau, gyventi neigiamose emocijose neverta.

Žiūrėkite į tai taip: kaltė yra EGO sugalvotas terminas tam, kad Jus kartais sutramdyti, jis yra beveik atvirkščias meilei. Ką Jūs darote kai jaučiatės kalti? Palyginkime:

Kaltas:

Leidžiate kitiems save skriausi

Leidžiate sau save skriausti

Slepiate patį save

Kaltinate save ir kitus

Meilė:

Leidžiate sau ir kitiems mylėti save

Leidžiate sau mylėti kitus

Drąsiai rodote save pasauliui

Atleidžiate sau ir kitiems

Dauguma žmonių jaučiasi kalti nuo vaikystės, tą nuolatos matau savo kursuose. Kaltės jausmas veikia kaip refleksas manipuliuojant kitais. Pvz „aš dėl tavęs tiek padariau, o tu negali piršto pajudinti?“ Tai yra kaltinimas su kuriuo kaltę jaučiantis žmogus sunkiai susitvarko. Jeigu kažką darote, tai darykite tai besąlygiškai arba susitarkite iš pradžių ir nemanipuliuokite kitų žmonių kalte, tai yra „žemos lygos“ poelgiai. Geriau padėkite kitiems besąlygiškai ir įkvėpkite juos, kad net prašyti nereikėtų.

Liudas Vasiliauskas
www.laimingi.lt